Yrkeskörkort, åldersgränser och arbetsmarknad.

De flesta som tar körkort gör det för att få ett vanligt B-körkort. det vill säga för att framföra och köra ett fordon med en maxvikt på 3,5 ton. Anledningarna till att man tar körkort kan vara olika, en del behöver det i vardagslivet och andra väljer att gå vidare i körkortsbehörigheterna och de går en ljus arbetsmarknad till mötes. På baksidan av körkortet står olika bokstäver – vilket ger information om vilka körkortsbehörigheter ägaren till körkortet innehar. Behörigheter och ålderskrav hänger ihop och i denna artikel kommer information ges specifikt om de högre körkortsbehörigheterna, åldersgränser och arbetsmarknad.

C- och D-körkort

För att framföra ett fordon med en totalvikt över 3,5 ton krävs att du fyllt 21 år eller utbildar dig till yrkeschaufför på en trafikskola. Det ger dig rätten att ta C-körkort redan vid 18 års ålder! När det kommer till åldersgränser och körkortsbehörigheter gällande D-körkort ser körkortslagen lite annorlunda ut. Om bussen inte överstiger längden 8 meter och fordonet maximalt inrymmer högst 16 passagerare utöver föraren, är åldersgränsen 21 år. Åldersgränsen för att få köra en buss, oavsett platser och längd, ligger på 24 år. En yrkeschaufförsutbildning leder till att du kan ta C- och D-kortsbehörigheterna till en lägre ålder än vad den generella trafiklagen säger. Vidare finns det en hel del specialfordon vilka kräver specifika behörigheter, certifikat och bevis för att få framföra eller manövrera. Oavsett vilket fordon du är intresserad av att köra när du tagit behörigheten kan du hitta flertalet olika begagnade fordon på Blinto och göra ditt livs framtidsaffär!

Yrkeschaufförer saknas

I nuläget fattas det ett stort antal yrkeschaufförer runt om i Sverige. Bara inom kategorin lastbilschaufförer beräknas 5000 chaufförer saknas och den siffran verkar inte minska i nuläget, vilket även gäller behovet av utbildade busschaufförer. Att ta ett körkort är en väg framåt och in på arbetsmarknaden, det bör det inte råda några som helst tvivel om.